NyheterTungt å begynne på jobb etter ferien? Les våre 6 tips her!
Tungt å begynne på jobb etter ferien

Det kan være tungt å begynne på jobb etter ferien!

Tungt å begynne på jobb etter ferien? Les våre 6 tips her!

Du er slett ikke alene om å sitte igjen med følelsen av å behøve en ferie etter ferien! Her finner du 6 strategier som kan hjelpe deg over de tunge dagene etter ferien og få deg tilbake på sporet igjen!

Publisert: 13. aug. 2019

Tiden var endelig kommet til å ta seg en pause fra arbeidet og reise på den etterlengtede og velfortjente ferien. Dager og uker med avslapping, kanskje litt eksotisk mat og en komfortabel hotellseng fremkalte et ønske om at dette aldri skulle ta slutt.

Men: tilbake til arbeid må du, og denne følelsen alene kan få det til å snu seg i magen!

Ingen ønsker å tenke på e-poster, deadliner, møter og masse annet etter en herlig ferie. Dette kan dog ikke unngås, og du kan fort ende med en mental utbrenning hvis du ikke er forberedt.

Vi har derfor vi laget denne listen som kan hjelpe deg med å komme i sving igjen på en skånsom måte!

Ikke begynn direkte på jobb etter ferien

Alle har vi behov for litt tid til å komme oss inn i rutinene etter en herlig ferie. Hvis du har muligheten til det er det smart å legge inn noen ekstra dager i hjemmet på slutten av ferietiden. Denne tiden bør du bruke til å slappe av og innhente kreftene igjen før du vender nesen ut i arbeidslivet igjen.

Begynne å jobbe etter ferien

Å begynne å jobbe etter ferien kan være tungt!

Selv om du har behov for å rydde opp i feriehuset og løpe noen ærender hit og dit er det viktig at du setter av noen timer til ren avslapning.

Kjøp en is når du kommer hjem, slapp av med et glass vin og litt TV eller gå en tur i skogen. Uansett hvordan du slapper best av så er akkurat dette det du behøver nå. Sakte men sikkert kommer du inn i rutinene igjen, og ved å fokusere på å gi hjernen din tid til å tilpasse seg igjen så vil du hjelpe deg selv å komme i gang igjen.

Hvis du ikke gjør dette vil du ofte oppleve stress på toppen av utslittheten når du kommer tilbake på jobb igjen. Husk at det tar på å reise og være på ferie!

Tenk på den første dagen og planlegg

Dagen før du skal tilbake i jobb eller samme morgenen som du begynner kan det være smart å sette av litt tid til å planlegge den første dagen. Sett opp en liste over hva du vet du må gjøre den første arbeidsdagen og prioriter hva som må gjøres. Hvis du gjør dette den samme morgenen som du begynner er det lurt å gjøre dette i stillhet for seg selv.

Start med de gamle oppgavene som du ikke gjorde ferdig før ferien. Dette vil gi deg en følelse av normalitet. Du kan nok bli fristet til å hoppe rett inn i nye prosjekter, men du vil sannsynligvis da oppleve en bråstopp før du i det hele tatt har fått lunsjen i deg.

Fokuser på å gjøre det du kan best og det som tar minst tid. Å starte med små oppgaver kan gi selvtilliten et løft.

Husk at du skal ta ett skritt om gangen!

Suvenir fra ferien

En liten suvenir fra ferien løfter humøret!

Ta litt av ferien med deg hjem

Suvenirer er flotte personlige påminnere om at det er helt greit å ta seg en pause og nyte livet. Å komme seg etter ferie-utmattelsen kan gjøres så enkelt som ved å mimre om de deilige dagene – noe som kan gi deg en umiddelbar glede.

Dette kan være spesielt nyttig hvis du kan legge til sanser slik som for eksempel lukt. Dette kan for eksempel være en spesiell olje du har kjøpt på ferien eller andre ting. Dette gir deg en positiv følelse som vil fylle deg med velbehag, og du kan bruke dette til å danne ny energi som vil hjelpe deg gjennom dagen.

Snakk med andre – selv om du ikke har lyst

Enkelte medarbeidere eller kollegaer vil nok komme til deg for å høre hvordan du har hatt det i ferien. Det er helt greit å snakke om det! Historien om at du ikke klarte å gjennomføre sykkelturen opp i fjellene på Gran Canaria på grunn av at du egentlig ikke liker lange sykkelturer vil garantert slå godt an i kollegiet.

Du behøver heller ikke å holde tilbake noe i frykt av å virke skrytete. Har du hatt en flott tur er det helt ok å fortelle om det.

Hvis du er bekymret over hva kollegaene dine tenker om deg så kan du få dem til å snakke om seg selv. Spør dem om hvordan deres ferie har vært eller til og med om tidligere ferier. Kanskje skal de reise på tur snart? Du vil bli overrasket over hvor godt folk liker å snakke om seg selv, og dette er selve hemmeligheten bak small-talk.

Samtaler som dette vil føre til at du knytter bånd til dine medarbeider og vil hjelpe deg å komme skikkelig tilbake til arbeid igjen.

Arbeid pause

Ta en pause - du fortjener det!

Gå på jobb med et nytt blikk

Har du hatt en utfordrende arbeidsoppgave før ferien din? Kanskje slet du med å overbevise en spesiell kunde som du ønsket å sikre deg, eller kanskje du måtte komme opp med en ny strategi for å sikre deg en ny samarbeidspartner. Det kan være lurt å spare slike oppgaver til etter ferien, og grunnen er helt enkel: når du er på ferie kan du plutselig komme på noe nytt og friskt som du kan bruke i dine arbeidsoppgaver, og kanskje sitter du med frokostbordet på hotellet når du kommer på en ny og unik måte å løse problemet på.

Kanskje var du både frustrert og irritert over utfordringene du satt med før ferien? Å få luftet hodet og få avstand til slike ting kan føre til at du ser på ting med nye øyne og et annet perspektiv. Noen ganger trenger man bare litt tid for seg selv for å få en kickstart i jobben man gjør.

Ta pauser i løpet av dagen

Å gå rett inn i fullstendig arbeidsmodus uten å ta noen pauser er nærmest en sikker oppskrift på utbrenthet. Ikke la dårlig samvittighet lede deg til å tro at du må jobbe deg selv helt ned i knestående bare fordi du har vært på ferie.

På ett eller annet tidspunkt dro også kollegaene dine på ferie, og de forventer ikke (og burde ikke forvente) at du skal knekke ryggen i forsøket på å hente deg inn rent arbeidsmessig den første dagen.

Vær snill med deg selv og husk på at du fortjente ferien din og den tiden de tar å komme seg i slag igjen etterpå. Ta en kort pause på noen minutter med jevne mellomrom for å hente deg inn og slappe av litt. Det kan kanskje virke vanskelig men du kan klare det. Fokuser på én ting av gangen!

Da ønsker vi deg en videre god sommer!

Søk forbrukslån her! Hvor mye vil du låne?

Lånebeløp:250 000 kr
250000
Nedbetalingstid:10 år
10
Månedskostnad:
fra 2 978 kr *

* Eksempel nom. rente 7,49%, eff. rente 7,78%. 250 000 kr over 10 år.
Etableringsgebyr 950 kr. Kostnad 107 301 kr. Totalt 357 301 kr.

Nom. rente 7,49%-26,9%. Eff. rente 8,99%-31,3%.
Rente baseres på individuell kredittvurdering.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ved å oppgi din e-postadresse samtykker du til å få periodiske e-poster fra oss om privatøkonomi og lån. Du kan når som helst melde deg av.