De er kjent under mange navn. DNB, Norges største bank, kaller dem for Saga-kunder, hos Nordea går de under navnet Premium-kunder, mens hos Danske Bank heter de Platinum-kunder. For å komme i betraktning må du enten ha millioninntekt eller minst et par millioner i plasserbar formue. VIP-fordelene er dermed bare oppnåelig for snaut 4 % av den norske befolkningen.
Bankene kjemper seg imellom om å sikre seg disse kundene, som er blant bankens mest lønnsomme. Det gjør de først og fremst ved å tilby dem en mengde forskjellige frynsegoder. Egen concierge-tjeneste (sekretærtjeneste), rabatter på reiser og hoteller, rådgiver som kommer på hjemmebesøk, tilgang til det meste av flyplasslounger verden over er bare litt av hva som venter.
Unge akademikere med formue står øverst på ønskelisten hos storbankene. Årsaken til at storbankene favoriserer denne kundegruppen, er at det kreves mindre egenkapital bak hver utlånte krone til kunder som er unge, rike og tjener mye. I praksis betyr det at banken kan låne ut mer penger til denne typen kunder uten at bankens egenkrav til egenkapital øker. Bankens egenkapitalkrav ble forsterket under finanskrisen. På motsatt side betyr det at bankens egenkrav til egenkapital er høyere når banken låner ut til eldre med liten formue og med lav inntekt. Disse utgjør en større risiko, og derfor må banken stille med mer egenkapital bak hver krone banken låner ut.
Bankene har litt forskjellige kriterier for å sortere forskjellige kundegruppene, men i hovedsak går dette på en kombinasjon av inntekt, formue og en beregning av soliditet. Hovedprinsippene er de samme for alle bankene. Frynsegodene og privilegiene som venter har også mange likhetstrekk, men med forskjellige nyanser.
Hos DNB er Saga-kundene de mest verdsatte. Nivået for å bli Saga-kunde har blitt hevet gjennom flere år, likevel blir det stadig flere av dem. Hver Saga-kunde får sin egen rådgiver i banken. De får også tilgang til mange fordeler, og muligheten for enda flere fordeler gjennom MasterCard Upgrade. Saga-kundene mottar bankens beste renter, de har sitt eget billån og en egen bilforsikring, som gir lik bonus på samtlige biler. De får også en egen livsforsikring, og sin egen likviditetsreserve – et penere navn på forbrukslån. Kundene prioriteres både på telefon og chat hos banken. Concierge-tjeneste inngår selvfølgelig, det gjør også ID-sikring, «slett fra nett»-tjeneste, nøkkelservice, bagasjemerker, bensinrabatt på 4%, forskjellige rabattløsninger i butikker og på nett, ekstra SAS Eurobonus-poeng, lounge-tilgang gjennom Loungekey, egenandelforsikring ved leiebil og mulighet for medlemskap i AVIS President’s Club.

Nordeas Premium-kunder har det ikke mye dårligere. De mottar personlig, skreddersydd økonomisk og juridisk rådgivning. Rådgiveren hjelper med lån, sparing, forsikring og pensjon. Juridisk rådgivning skjer gjennom bankens eget apparat. Premium-kundene loves svært gunstig rente på boliglån og billån, og prioriteres ved kontakt på chat eller telefon. Alle henvendelser fra disse kundene besvares døgnet rundt. Inkludert er også kredittkortet Nordea Premium, som kommer uten årsavgift og også er nøkkelen til over 1 000 VIP-flyplasslounger verden over. Inkludert er også reise- og avbestillingsforsikring. Som Premium-kunde mottar du opptil 18 % i samlerabatt hos Gjensidige, du får også tilgang på Norges rimeligste aksjehandel med 0,04 % i kurtasje (maks 99,- kroner) og tilgang til meglerbordet.
Danske Bank kaller superkundene sine for Platinum-kunder. Inkludert i de mange frynsegodene er Platinum-kredittkort, Priority Pass og reiseforsikring. Kundene mottar concierge-tjeneste, assistanse fra Danske Bank, nøkke- og bagasjeservice og hjelp ved ID-tyveri. Platinum-kundene får bankens beste renter, både på lån og innskudd, inkludert optimal innskuddsgrense fra første krone. Platinum-kundene utstyres med hele fire kort, som dekker kortbehovene på hver sin måte. Disse er Platinum-bankkort med kontaktløs betalingsfunksjon, Platinum-kredittkort for kortsiktig kreditt og betaling ved netthandel, kredittkortet 365 Mastercard med Norges beste drivstoffrabatt og Priority Pass med tilgang til over 1 200 lounger på flyplasser i over 130 land. Inkludert er også reise- og avbestillingsforsikring, kjøpsforsikring og ID-tyveriforsikring.