NyheterEnklere tilgang til digitale kvitteringer
Nets digitale kvitteringer

Nets ønsker å gjøre det enklere for nordmenn å få tak i digitale kvitteringer.

Enklere tilgang til digitale kvitteringer

Nets har inngått samarbeid med Sparebanken Vest og FinTech-selskapene Storebox, Zeipt og Tjommi. Målet er å gjøre det enklere for forbrukerne å få tilgang til sine digitale kvitteringer.

Publisert: 3. mar. 2020

Digitale kvitteringer kan erstatte fysiske kvitteringer. Dette kan bidra til kostnadsbesparelser for butikkene, og gjøre det enklere for forbrukerne. Når løsningen er klar, vil forbrukerne finne alle kvitteringer og en oversikt over tidligere kjøp på ett enkelt sted. Det vil gjøre det enkelt å finne kvitteringer dersom det må dokumenters etter et kjøp, for eksempel i forbindelse med garanti, reklamasjon eller bytte.

  • Vi ønsker å legge til rette for nye tjenester samtidig som vi er en aktiv samarbeidspartner. Nå åpner vi opp mulighetene som ligger i Open Banking. Det gjør vi blant annet ved å koble sammen aktører, og lage en infrastruktur som ligger utenfor den tradisjonelle betalingsformidlingen, forteller Georg Olav Ramstad, ansvarlig for salg og forretningsutvikling av Open Banking hos Nets.

Sparebanken Vest har valgt å bli med på samarbeidet for å på sikt gi kundene bedre innsikt og kontroll over egen økonomi. Banken planlegger å ta i bruk løsningen mot nett- og mobilbanken, slik at kundene etter hvert også finner kvitteringer og ikke bare kortbelastninger.

  • Hvem har vel ikke måtte endevende huset i jakten på en kvittering, som enten trengs ved reklamasjon, service eller salg. Vi vet at mange forbrukere ønsker seg en effektiv løsning for å finne kvitteringer. Utviklingen er spennende, og vi ønsker å se hvilke muligheter som kommer i løsningen, slik at vi kan se hvordan det på sikt skaper bedre løsninger for kundene våre, sier Kjetil Sørtun, leder for Banking Services hos Sparebanken Vest.

Partene bak samarbeidet har ulike utgangspunkt og forskjellige oppgaver i samarbeidet. Som en del av Nets fokus på Open Banking, har Nets utviklet et grensesnitt som kobler sammen digitale kvitteringer fra ulike leverandører. Ved å koble seg til grensesnittet, kan banker og andre aktører enkelt tilby kundene sine et bredt spekter av digitale kvitteringer.

Storebox er Nordens største leverandør av kvitteringsløsninger, med over 1 million brukere. I tillegg til at kundene kan finne kvitteringer i appen til Storebox, kan de også finne kvitteringene i Digipost eller e-Boks. Løsningene fra Storebox gjør det mulig for butikkene å lage egne lojalitetsordninger knyttet til betalingsmetoder. I tillegg kan forbrukerne selv ta bilde av og laste opp papirkvitteringer.

  • Storebox ser frem til samarbeidet med Nets, som gjør det enklere for kunder å finne Storebox-kvitteringer i sin mobil- eller nettbank. Mange forbrukere har gitt tilbakemelding om at nettbanken er et naturlig sted å finne kvitteringene, sier Halvor Kaafjeld, leder for Storebox i Norge.

Zeipt leverer løsning for administrasjon og distribusjon av digitale kvitteringer og kvitteringsdata til butikker. Selskapet har utviklet en plattform som kan integreres direkte mot kassasystemer, og som kobler kvitteringer mot personen som handler. Zeipt tilbyr også tjenester som forenkler hverdagen til butikkansatte, for eksempel ved retur. Zeipt har som mål å fullstendig erstatte papirkvitteringer.

  • For at digitale kvitteringer skal bli allment tilgjengelige, er det nødvendig med et samarbeid mellom store og små aktører. Vi er glade over å jobbe sammen med Nets og de øvrige partene, slik at vi når vårt mål om at digitale kvitteringer skal bli standarden i Norge, sier David Alexandre Salvail, adm.dir. og medgrunnlegger av Zeipt.

Tjommi hjelper kundene med å benytte seg av butikkenes prisgarantier. De har laget en app hvor forbrukene kan laste opp kvitteringer etter kjøp med prisgaranti, som så sjekkes om du kan kjøpe samme produkt til en lavere pris hos en annen leverandør i samme tidsrom. Flere virksomheter spesielt innen elektronikk og hvitevarer tilbyr prisgaranti, men mange forbrukere er ikke flinke nok til å benytte seg av dette.

  • Vi ser frem til å samarbeide med Nets. Et tett samarbeid med en så viktig aktør åpner opp mange dører for Tjommi, og bidrar til vekstplanene våre. Selve samarbeidet innebærer at kvitteringer som lastes opp gjennom Tjommi, nå også kan gå til andre parter slik som banker, sier Henrik Johannessen, adm.dir. og grunnlegger av Tjommi.

Løsningen fra samarbeidspartnerne er åpen for alle bedrifter eller banker som ønsker å gi kundene muligheten til å samle kvitteringene sine på ett sted. Det arbeidet for å inkludere flere fremtidige kvitteringsleverandører i løsningen.

Søk forbrukslån her! Hvor mye vil du låne?

Lånebeløp:250 000 kr
250000
Nedbetalingstid:10 år
10
Månedskostnad:
fra 3 732 kr *

* Eksempel nom. rente 12,90%, eff. rente 13,76%. 250 000 kr over 10 år.
Etableringsgebyr 950 kr. Kostnad 197 860 kr. Totalt 447 860 kr.

Nom. rente 7,49%-26,9%. Eff. rente 8,99%-31,3%.
Rente baseres på individuell kredittvurdering.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ved å oppgi din e-postadresse samtykker du til å få periodiske e-poster fra oss om privatøkonomi og lån. Du kan når som helst melde deg av.